donderdag 26 maart 2009

# 18 Boekenkast

Dit is mijn Mijn bibliotheek.

Oude titels, maar ik heb er heel veel mee. En ze staan in mijn nieuwe boekenkast. Je begrijpt, alle romans op alfabetische volgorde, een aparte kast voor jeugdboeken, en een stuk nonfictie, o.a. over Indonesie, de Jappenkampen, de rubberplantage waar ik geboren ben enz.
(even tussendoor: mijn familieleden vinden het hilarisch dat de boeken op alfabetische volgorde staan. Maar zo kan ik ze direkt vinden en heb ik geen LibraryThing nodig)


Het pannetje van Oliemans, Een dal in Ambarawa, Ik wou dat ik een vlinder was:
een stuk geschiedenis van mijn ouders, die in de Jappenkampen gezeten hebben op 1000 km afstand van elkaar. Mijn moeder met een baby en een peuter.

Begin twintig las ik alle boeken van Doris Lessing, stuk voor stuk prachtig en vormend.

Net samenwonend met Piet las ik het boek van Lillian Rubin over het onbegrip tussen man en vrouw. Vond ik, naief als ik was, erg schokkend.

Isabel Allende over haar ervaringen aan het ziekbed van haar dochter, haar overlijden en haar rouw. Aangrijpend.

De laatste jaren ben ik geinteresseerd in onderwerpen als Mindfullness en meditatie. Vandaar het boek van de Amerikaanse boeddhistische non Pema Chodron en van de Amerikaan Jon Kabat-Zinn (oprichter en direkteur van de Stress Reduction Clinic van het gezondheidscentrum van universiteit van Massachusetts enz).

2 opmerkingen:

  1. Het is ook wel een lichte bibliothecarisafwijking om je boeken op alfabet te zetten. Een keertje heb ik m'n boekenkast op taal gezet. Niet helmaal touwens, want zo stonden de Spanjaarden braaf naast de Skandinaviƫrs. Dat is eigenlijk net zoiets als Nederlands en Fries door elkaar zetten. Alleen heb ik geen Fries.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook leuk (maar bibliotheektechnisch gezien totaal onverantwoord): sorteren op kleur. Zie bijvoorbeeld: http://papercranegirl.wordpress.com/2007/10/18/sort-by-colour/ en http://www.trashionista.com/2007/03/how_do_you_arra.html.

    BeantwoordenVerwijderen