vrijdag 17 april 2009

# 23 The End?

Mijn favoriete dingen/waar ik het meest van geleerd heb:
- een eigen weblog openen en inrichten
- Netvibes/RSS feeds
- Delicious, met als resultaat een netwerk van mensen die dezelfde interesses hebben
- Podcasting
- Librarything
- Sociale Netwerken: Bibliotheek 2.0, LinkedIn, Dizzie.nl
- My Discoveries, Aquabrowser, Worldcat

Web 2.0 heeft me bewust gemaakt, mijn kennis verrijkt. Ik heb ontdekt hoe sociaal het web is, zowel prive als voor de bibliotheek. De vooroordelen die ik had zijn weggenomen.
Wat kunnen we ermee en dan citeer ik enkele punten uit het blog van Orient Express (zie Ding 22):
- de bibliotheek moet minder collectioneren, maar toegangspoort worden voor alles: digitale collectie, boeken, podcasts, blogs.
- studenten niet alleen leren zoeken in het woud van informatie, maar handige knoppen installeren, gebruiksvriendelijkheid staat voorop.
- de mensen opzoeken en ontmoeten in hun "dagelijks (web)leven"
- gebruik maken van web 2.0 tools: Instant Messaging, weblogs, wiki's, aquabrowser, zichtbaar maken op populaire, sociale netwerken.
- gebruikersparticipatie vergroten.

Onverwacht resultaat van dit programma is, hoe ik mijn collega's beter heb leren kennen en wat we met elkaar gedeeld hebben de laatste maanden: de frustratie, het geploeter, de gesprekken in de kantine en bij de inlichtingenburo's, de foto's, de Youtube-filmpjes, de muziek, het steeds enthousiaster worden, tot aan het aangrijpende blog van Ingrid over Frank. Nu begrijp ik het begrip "sharing" pas echt. En wat het betekent voor onze kinderen en de kinderen in de bibliotheek.

23 Dingen was voor mij een ontdekkingsreis, samen met mijn collega's, door het nieuwe web. Heel aantrekkelijk door het element "spelen en spelend leren".
In de eindevaluatie verwacht ik dat we vervolgafspraken kunnen maken. Daarnaast wil ik graag blijven leren, Annelies had het over een vervolgen verwees naar onze zuiderburen. En ik las in het blog van Robert dat de Internetbabes in zuidwest zijn opgestaan?! Misschien hebben de oprichters van de Personeelfluisteraar een leuke naam voor de voortzetting in sud.

11 opmerkingen:

  1. De Strijkers lijkt me wel een mooi eerbetoon aan de periode onder leiding van Kristiaan. Of Werkgroep Dinges. Of Netwives (moet er niet een kerel in). Wil wel verder gaan maar moet nu bezig met de kip tandoori voordat Willem alle pringles op eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig jozien wat een verhaal, je geeft ons al een heleboel input voor de afsluiting van de 23 dingen. Want dat we door moeten met deze "dingen" lijkt me duidelijk. Jullie hebben inderdaad met zijn allen er een heel sociaal verhaal van gemaakt en hebben ook duidelijk op een andere manier kennis gemaakt met elkaar. gefeliciteerd! wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Robert, leuke namen. Van mij mag je nog wel even doorgaan met verzinnen. Al was het alleen maar voor de leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is al niet meer fris omdat de Strijkers al genoemd is, maar de NetStrijkers kan natuurlijk ook. Vooral omdat Kristiaan veel beter kan strijker dan ik (=netter). Zie maar tijdens zijn afscheidslunch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee meid, helemaal klaar, lekker idee zo met dit mooie weer. Wel blijven bloggen, en mijn blogs beantwoorden. Ga binnenkort iets schrijven over bestekbakken en muggenklappers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grieteke ik snap niets van die opemrking over bestekbakken en vliegenmeppers. Wil je nog zilverpoetsen kom dan maar bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met deze prestatie! Leuk om te horen dat je deze ontdekkingsreis met veel plezier en enthousiasme hebt afgerond. En je vooroordelen zijn weggenomen, wat wil je nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben ook wel benieuwd naar die bestekbakken en muggenklappers (ik zeg trouwens altijd vliegenmeppers). Weet jij wat Grieteke daarmee bedoelt? Vreemd trouwens om die twee woorden in een zin te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb het al gezien in haar blog. Grieteke is een probleemoplosser, net zoals in de Fuwa staat benoemd voor een MIA of een MKL.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk te merken dat het in Jozien haar blog over mijn probleemoplossend vermogen gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij ook nog gefeliciteerd!!!!
    Begin nu alle blogs nog eens te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen